Ruoko ~ Reed ~ Ngetal ~ 5.9.-2.10.

Toteemit: pöllö, hauki
Jumaluudet/Oppaat: metsästyksen jumalattaret, kuten Athena ja Artemis, Jumalattaren Akka-aspekti, kuten Hecate ja Lilith, Ceridwen
Kirjain: NG
Väri: vihreä, ruskea
Kahdestoista (12.) kuunkierto, Viinikuu (Wine Moon)
Kasvitieteellinen heimo: Poaceae, Typhaceae; kasvitieteellinen suku: Phragmites (ruo’ot), Typha (osmankäämit)

Avainsanat: suora toiminta, liike, fokus, tarkoitus, aikomus, vakaumus, kehitys, taito, tuleminen ontoksi ruo’oksi, DNA:n kaksoiskierre

Kelttien puukalenteria seuratessa saattaa hämmästyä, kun tulee tällä jaksolla esiteltävään kasviin, sillä eihän ruokoa lasketa puuksi kasvitieteellisessä luokittelussa. Menneinä aikoina ihmiset kuitenkin näkivät luonnon toisin, ja ruo’on sanotaan olevan hyvinkin merkittävässä asemassa kelttien puuperinteessä. Ruoko ymmärretään tässä yhteydessä laaja-alaisemmin, ja jaksoa edustavat paitsi heinäkasveihin kuuluvat varsinaiset ruo’ot myös esim. osmankäämit ja muut samankaltaiset pystyt, korkeakasvuiset ja onttovartiset kasvit. Kelttiläisessä puukalenterissa ruo’on jakso alkaa 5. syyskuuta ja päättyy 2. lokakuuta. Eletään kahdettatoista kuunkiertoa ja Viinikuun vaihetta. Tämä on kaksoiskuukausi, jonka ruoko jakaa yhdessä oratuomen kanssa. Seuraavassa jutussa siirrymmekin tarkastelemaan oratuomea (englanniksi Blackthorn, keltiksi Straif).

Ruoko symboloi suoraa, selkeän päämäärätietoista toimintaa, joka kohdistuu tarkasti ja tehokkaasti haluttuun kohteeseen. Siinä on hyvin jännitetty jousi, joka sinkoaa nuolen maalin keskukseen. Nuoli on sinun aikomuksesi, ja jousi on se mielentila ja tunnelataus, joiden tiivistynyt energia ohjaa nuolen häränsilmään. Koska ruo’on jakso on kynnys ja portaali ennen talven alkamista, aiemmin vuoden aikana kehitellyt projektit voidaan nyt saattaa menestyksekkääseen päätökseen. Pidä mielesi kirkkaana ja toimi empimättä. Loppuun saatettu työ tuo iloa ja siunausta ja vapauttaa suunnittelemaan uusia tavoitteita seuraavan vuodenkierron varalle.

Kun asiaa tarkastelee laajemmasta näkökulmasta, alkaa havaita, että ruo’on teema liittyy sisäiseen henkiseen vakaumukseen näyttäytyen tietynlaisena toiminnan laatuna ulkoisessa elämässä. Onttovartista ruokoa on käytetty aseena, kuten hernepyssynä, tai instrumenttina, kuten huiluna, mitkä vaativat puhaltamista ja siten hengityksen hyväksi käyttöä. Tässä on selvä assosiaatio henkeen ja henkisyyteen, sillä mehän ikään kuin puhallamme elämän omiin aikomuksiimme täyttämällä ne henkisellä tarkoituksella. Voidaan puhua hengen instrumenttina tai välikappaleena olemisesta, englannin kielessä käytetään sanontaa ”being a hollow bone”, ’olla ontto luu’. Jos elämässä on esteitä hengen virtauksen tiellä, on paikallaan pyrkiä poistamaan niitä sisäisen työskentelyn avulla.

Jokaisella meistä on yhteys henkeen. Siitä voidaan käyttää erilaisia nimityksiä ja puhua esimerkiksi korkeammasta minästä, todellisesta itsestä tai sisäisestä ohjauksesta. Henki on osa sinua, tai pikemminkin sinä olet osa henkeä, joka on ääretön ja ikuinen ja jonka tietoisuus on valtavan paljon laaja-alaisempi kuin persoonallisuuden. Hengen instrumenttina oleminen tuo kokemiseen erityistä syvyyttä ja näkemyksellisyyttä sekä toimintaan inspiraatiota ja vaikuttavuutta, ja tämä on aivan käsin kosketeltavan todellista silloin, kun sen antaa tapahtua. Miten sinä koet oman henkesi ohjauksessa elämisen? Oletko huomannut eron energioissa? Millainen vaikutus toiminnallasi on silloin ollut muihin ihmisiin ja miten olet kokenut osallisuutesi elämään kaikkinensa?

Ruo’on jakson keskivaiheille 20. tai 21.9. osuu syyspäivän tasaus, jolloin päivä ja yö ovat yhtä pitkät ja auringon solaaristen ja kuun lunaaristen energioiden välillä vallitsee harmonia. Tähän aikaan on otollista tutkiskella tasapainon kysymystä omalla kohdallaan ja ryhtyä tarvittaessa joihinkin hyväksi koettuihin rituaaleihin, jotka vahvistavat sisäistä ja ulkoista balanssia. Ruo’on tasapainoteemaan sisältyy myös suojauksen ajatus, joka liittyy sydäntä lähinnä olevien pyrkimysten suojelemiseen niin kauan, kunnes aika on kypsä niiden esille tuomiseen. Vaikeneminen on monesti kultaa, ja asioiden suunnittelulle ja työstämiselle kannattaa varata riittävästi privaattia tilaa, etteivät ne menetä energialataustaan tai raukea tyhjiin ennen aikojaan.

Ruokojakson toteemit pöllö ja hauki ovat molemmat äärimmäisen taitavia ja nopeita saalistajia, ja ne opettavat kehittämään varauksetonta itseluottamusta ja sellaista tietotaitoa, jonka varassa voi toimia epäröimättä. Pöllö symboloi myös intuitiivista viisautta ja erilaisia hienoaineisia kykyjä, kuten selvätietoisuutta, -kuuloisuutta ja -näköisyyttä. Nämä kyvyt kehittyvät vähitellen ihmisessä totuuden etsinnän myötä vahvistaen intuitiota ja syventäen viisautta, ja koska henkinen kypsyminen tapahtuu meissä olemisen sisäisellä tasolla paljaille silmille näkymättömissä, sopii juuri pöllö pimeässä liikkuvana yölintuna kuvastamaan tätä elämän verhotumpaa, lopulta henkiseen täyttymykseen johtavaa mysteeriä.

”Watching, waiting, and precisely striking our target is the blueprint for manifesting what we desire. Reed reminds us that everything in our world is improved when we work towards manifesting our aspirations with spirit. When our hopes and dreams include helping others, spirit provides us an extra boost of energy.” Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees

 

Lähteitä:

Fred Hageneder & Anne Heng: The Tree Angel Oracle Deck; The Ancient Path into the Sacred Grove

Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle & Guidebook

Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees; Spiritual Journeys through the Celtic Tree Calendar

Kim Krans: The Wild Unknown Animal Spirit

John Matthews & Will Worthington: The Spirit of Nature Oracle; Ancient wisdom from the Green Man and the Celtic Ogam tree alphabet

Jacqueline Memory Paterson: Tree Wisdom; The definitive guidebook to the myth, folklore and healing power of Trees

 

Kuvassa: Ruoko (Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle)

13%20Ruoko.jpg