Oratuomi ~ Blackthorn ~ Straif ~ 5.9.-2.10.

Toteemit: korppikotka ja muut haaskalinnut, viikatemies, syntipukki, noita, musta maagikko, erilaiset pimeät ja pelottavat hahmot
Jumaluudet/Oppaat: Pluto, Seth, Hades, Jumalattaren Akka-aspekti, kuten Nekhbet ja Holle
Kirjain: SS, ST, Z
Väri: purppuranpunainen, violetti
Kahdestoista (12.) kuunkierto, Viinikuu (Wine Moon)
Kasvitieteellinen heimo: Rosaceae; kasvitieteellinen suku: Prunus

Avainsanat: suojaus ja suojelu, rajat, kohtalo, riita, erimielisyys, kielteisyys, kieltäminen, ulkopuoliset vaikutteet, häiriö, haasteista oppiminen, henkisen voiman hyödyntäminen, uusi suunta tai mahdollisuus, puhdistus, uudistuminen, elpyminen, havaintokyky

Oratuomi (Prunus spinosa) on parin, kolmen metrin korkuinen, tiheäoksainen ja teräväpiikkinen pensas, joka menestyy meillä Suomessa vain Ahvenanmaalla ja lounaissaaristossa, usein merenrannalla. Yksittäiset yksilöt saattavat joskus kasvaa pieneksi puuksikin. Oratuomi kukkii voimakkaan tuoksuisin valkoisin kukkasin lyhytaikaisesti ja näyttävästi ennen lehtien puhkeamista. Luumumaiset sinivioletit hedelmät kypsyvät myöhään, ja makeuduttuaan ensimmäisten pakkasten myötä ne soveltuvat mm. mehun ja liköörin valmistukseen. Kelttiläisessä puukalenterissa oratuomen jakso alkaa 5. syyskuuta ja päättyy 2. lokakuuta. Eletään kahdettatoista kuunkiertoa ja Viinikuun vaihetta. Tämä on kaksoiskuukausi, jonka oratuomi jakaa yhdessä ruo’on kanssa. Edellisessä jutussa pääsimmekin jo tutustumaan ruokoon (englanniksi Reed, keltiksi Ngetal).

Kelteille oratuomi oli maagisen voiman edustaja, ja sitä pidettiin orapihlajan sisaruskasvina. Missä oratuomi ja orapihlaja kasvoivat rinnakkain, sen paikan katsottiin olevan täynnä erityistä taianomaisuutta. Oratuomen varhaisesta kukinnasta voitiin päätellä alkavan kevään luonne ja ennustaa tulevan kasvukauden runsaus. Maagisten ominaisuuksiensa vuoksi oratuomi liitettiin myös noitiin ja velhoihin, eikä tämä assosiaatio aina ollut myönteinen. Oratuomella onkin perinteessä synkempi puolensa, ja se on symboloinut yhteyttä pimeän energioihin. Irlantilaisessa kansanperinteessä oratuomea vartioi piikikäs keijukansa nimeltä Lunantisidhe, mikä tarkoittaa kuukeijua, eivätkä nämä olennot ole ystävällisiä ihmisiä kohtaan. Tämänkaltaiset assosiaatiot muuntuivat myöhemmin keskiaikaisen kristinuskon piirissä väitteiksi oratuomen kytkennästä noitien suorittamiin kirouksiin, mustaan magiaan ja Paholaiseen apureineen.

Kun oratuomen energiaa tutkii psykologisesti oivaltavammalla tavalla, huomaa sen tarjoavan tukea nimenomaan psyyken sisäisen varjon kohtaamiseen, ja tässä se toimii peilinä, josta voi nähdä itsensä ja tunteensa totuudellisesti, jos suostuu katsomaan heijastusta ilman torjuntaa ja ennakkokäsityksiä. Varjon projisoimme herkästi itsemme ulkopuolelle, toisiin ihmisiin tai pahoiksi määriteltyihin olentoihin, sen sijaan että hyväksyisimme sisäisen pimeyden läsnäolon jokaisen ihmisen tajunnassa. Oratuomen voikin hyvällä syyllä sanoa olevan kelttiläisen puukalenterin rankin edustaja, kun se keskittyy olemassaolon kaikkein vaikeimpien ja raadollisimpien puolien selvittelyyn. Muista kuitenkin, että oratuomen syvin viesti on lupaus valosta ja valon voitosta pitkän pimeässä vaeltamisen jälkeen, ja tämän uskon ja toivon viestin oratuomi lähettää sekä jokaiselle yksittäiselle ihmiselle henkilökohtaisesti että koko ihmiskunnalle kollektiivisesti.

Kannattaa hiljentyä mietiskelemään oratuomen valaisevissa värähtelyissä silloin, kun:

  • joutuu keskelle riitaa tai erimielisyyttä, jotta voisi ottaa rauhassa etäisyyttä ja kohdistaa huomionsa, ajatuksensa ja toimintansa rakentavampaan suuntaan
  • elämä asettaa tielle ylitse pääsemättömän vaikeilta tuntuvia haasteita, niin että siitä huolimatta pystyisi säilyttämään toivonkipinän tulevista paremmista ajoista
  • oma tai maailman kärsimys vie voimat ja nujertaa alleen, sillä tästäkin kurjuudesta voi oppia jotakin, vaikka se tuottaisi suurta sisäistä ja/tai ulkoista kipua
  • kohtaa henkisessä valotyössä sellaista vastustusta, joka koettelee jaksamista äärimmilleen ja houkuttelee luopumaan koko tehtävästä, ja kuitenkin sydämessään haluaisi jatkaa, vaikka kenties aivan toisella tavalla tai toisessa viitekehyksessä
  • tuntee kuolemanpelkoa tai muuta eksistentiaalista pelkoa, sillä oratuomen viisaus ohjaa syvempään ymmärrykseen elämän luonnollisesta kiertokulusta, kehityksestä ja salaisemmasta, henkisestä aspektista sekä sielun ja hengen kuolemattomuudesta

Oratuomen kasvutapa on sellainen, että se leviää juurivesoista usein läpipääsemättömäksi pensaikoksi, ja kun se lisäksi vielä kasvattaa pitkät, paksut ja terävät piikit, se toimii erinomaisena pesä- ja suojapaikkana monille linnuille ja pikkunisäkkäille. Samaan tapaan energeettisellä tasolla oratuomi luo verrattoman suojauksen ulkopuolisia uhkia ja hyökkäyksiä vastaan, joten hyödynnä tarvitessasi sen apua kuvitellen itsesi tiheän, turvallisen pensaston sisään. Muista kiittää kaikesta.

”Blackthorn’s message is that we are a species that learns from its difficulties and its challenges. We do not tend to change or do important, reflective work except through our suffering. Nor do we tend to demonstrate compassion without a grain of sand (a minor, external influence) that causes us to cultivate the beautiful pearl of empathy.” Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees

 

Lähteitä:

Fred Hageneder & Anne Heng: The Tree Angel Oracle Deck; The Ancient Path into the Sacred Grove

Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle & Guidebook

Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees; Spiritual Journeys through the Celtic Tree Calendar

Ireland Calling: A site dedicated to all things Irish (www.ireland-calling.com)

Kim Krans: The Wild Unknown Animal Spirit

LuontoPortti: Oratuomi (www.luontoportti.com)

John Matthews & Will Worthington: The Spirit of Nature Oracle; Ancient wisdom from the Green Man and the Celtic Ogam tree alphabet

Jacqueline Memory Paterson: Tree Wisdom; The definitive guidebook to the myth, folklore and healing power of Trees

Wikipedia: Oratuomi

 

Kuvassa: Oratuomi (Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle)

14%20Oratuomi.jpg