Pihlaja ~ Rowan ~ Luis ~ 29.11.-26.12.

Toteemit: hevonen, kentauri
Jumaluudet/Oppaat: Chiron, Hevosjumalattaret, kuten Epona ja Rhiannon, Suuri Äiti ja Hänen Poikansa
Kirjain: L
Väri: harmaa, punainen
Toinen (2.) kuunkierto, Tammikuu (Oak Moon)
Kasvitieteellinen heimo: Rosaceae; kasvitieteellinen suku: Sorbus

Avainsanat: suojelus, intuitio, arvostelukyky, henkinen vahvuus ja lujuus, ekstaasi, astraalimatkat, yhteys mysteeriin, magiikka, universaali rakkaus, korkeampi tietoisuus

Kelttien puukalenterissa pihlajan (Sorbus aucuparia) jakso alkaa marraskuun 29. päivänä ja jatkuu joulukuun 26. päivään asti. Eletään toista kuunkiertoa, jota kutsutaan Tammikuuksi. Pihlajalla on erityinen asema pyhänä puuna sekä kelttiläisessä että muinaissuomalaisessa kulttuurissa. Irlannissa se tunnetaan yhä tänäkin päivänä ”Druidin puuna”, fid na ndruad. Jotain sävähdyttävää tässä puussa onkin, ja se pysäyttää ihailemaan itseään eri vuodenaikoina, keväällä koristeellisten lehtinuppujensa puhjetessa, kesällä kermanvalkoisen kukkapilvensä tuoksuessa huumaavasti ja syksyllä oksiensa täyttyessä loistavan punaisista pihlajanmarjoista.  

Pihlajalla on yhteys lumoukseen sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.  Myönteisesti pihlaja avaa ihmisen elämän maagiselle ulottuvuudelle tuntemaan ja kokemaan ihmeellisen lumouksen täyttämän maailman, joka on kuitenkin hyvin todellinen ja olemassa oleva. Se voi olla hienoaineinen värähtelytaso fyysisen näkyvän todellisuuden tuolla puolen tai se voi olla ihmisen sisäinen kokemusmaailma henkisesti avoimessa läsnäolon tilassa. Elämän maagisuuden aistiminen synnyttää suurta iloa ja inspiraatiota ja kannustaa ilmaisemaan itseään luovalla tavalla. Ihminen kokee silloin tulevansa elämän siunaamaksi ja alkaa vapautua ahtaista rajoistaan. Syntyy hyvä flow, jonka varassa on kevyt liikkua ja viedä luovia projekteja eteenpäin.

Kielteisessä mielessä lumous tarkoittaa jotain sellaista ulkoista tai sisäistä voimaa, jolla on haitallinen vaikutus ihmiseen ja joka käyttää tätä hyväkseen tai pyrkii saamaan valtaansa tavalla tai toisella. Pihlaja suojelee ihmistä tällaiselta negatiiviselta vaikutukselta. Monesti se tulee ulkoapäin toisen ihmisen tai ihmisten taholta joko avoimemmin tai hienovaraisemmin, mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla ihmisen omaan varjoon sisältyvä kielteisyys, jota ei ole kohdattu ja käsitelty. Pihlaja luo vahvan suojakentän manipulaatiota vastaan, vaikka lopulta sen syy on aina selvitettävä, jotta todellinen vapautuminen tapahtuisi ja ihminen voisi elää omassa voimassaan lujana ja tasapainoisena.

Pihlaja nostaa ihmisen kokemaan puhdasta ekstaattista iloa, sillä se säteilee universaalia syleilevää rakkautta, mikä avaa sydäntä ja saa näkemään elämän sisäisen ykseyden, pyhyyden ja kauneuden. Korkeamman tietoisuuden tilassa voimme löytää syvemmän merkityksellisyyden myös tavallisen arjen keskellä ja saavuttaa vakaamman onnen tunteen. Ekstaattinen kokemus on pohjimmiltaan henkinen, eikä sen syntymiseen tarvita huumaavia tai juovuttavia aineita. Tällaisen kokemuksen kaipuu on meissä jokaisessa, ja sen voimaannuttamina pystymme paremmin kestämään erilaisia vastoinkäymisiä, joita elämä väistämättä eteemme tuo. Lähesty siis pihlajaa kaipuusi ohjaamana ja aisti sen ääretöntä rakkautta ja valoa hehkuva aura.

Pihlajan toteemieläin hevonen ilmentää sellaista vapautta ja voimaa, joka pystyy tarvittaessa puskemaan läpi harmaan kiven ja nostamaan ratsastajansa maallisten murheiden yläpuolelle silkan peräänantamattomuutensa ja henkensä suuruuden avulla. Kuvittele mielikuvissasi oma sieluhevosesi. Hänen selässään voit liitää kohti sisäisiä valomaisemia ja tavata siellä oman henkisen heimosi sielutovereita. Teillä on valotyön saralla yhteisiä tehtäviä, jotka liittyvät paremman huomisen rakentamiseen maan päälle. Millaisen maagisen matkan sinä teet?

Kentauri, kreikkalaisen mytologian puoliksi hevonen, puoliksi ihminen, on myös pihlajan toteemi. Kentaureista viisain, lempein ja oppinein oli Kheiron (kr.) eli Chiron (lat.), ja hänet tunnetaan erityisesti lääkintätaidon mestarina. Chironia kutsutaan myös haavoittuneeksi parantajaksi, mikä viittaa siihen, että toisten auttamisen taito kypsyy ja kehittyy oman kipumme kohtaamisen kautta. Kriisien läpikäyminen herättää lopulta ihmisen sydänkeskuksen ja avaa sen universaalin rakkauden eläväksi kanavaksi. Syvällisin parantamisen kyky syntyy juuri sisäisen minuuden ohjaamien muutosprosessien myötä. Pihlajaan on kätkettynä tämä kallisarvoinen parantamisen salaisuus.

Koska pihlaja symboloi Suurta Äitiä ja Hänen Poikaansa, se säteilee luonnollisesti Marian ja Jeesuksen lohduttavaa rakkautta. Pihlaja on naisen hedelmällisyyden suojelija ja uutta elämää synnyttävän luomisvoiman vahvistaja. Syvimmältään pihlajan henkinen olemus heijastelee joulun todellista ihmettä, kultaisen kristustietoisuuden syntymistä ja vastaanottamista, sisäistä uudelleensyntymistä. Tänä jouluna, kun katson Mariaa ja Jeesus-lasta, muistan myös pihlajan.

”The name ”rowan” comes from runa, a word which in ancient Norse means ”magical charm” and means ”magician” in Sanskrit. We enter the world of possibilities, of co-creation with spirit, and bring the power of miracles and healing to our world. There is no difference between dream time and the mundane world except in our own beliefs.” Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees

 

Lähteitä:

Fred Hageneder & Anne Heng: The Tree Angel Oracle Deck; The Ancient Path into the Sacred Grove

Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle & Guidebook

Sharlyn Hidalgo: The Healing Power of Trees; Spiritual Journeys through the Celtic Tree Calendar

Kim Krans: The Wild Unknown Animal Spirit

John Matthews & Will Worthington: The Spirit of Nature Oracle; Ancient wisdom from the Green Man and the Celtic Ogam tree alphabet

Jacqueline Memory Paterson: Tree Wisdom; The definitive guide to the myth, folklore and healing power of Trees

 

Kuvassa: Pihlaja (Sharlyn Hidalgo: Celtic Tree Oracle)

2%20Pihlaja.jpg